4 December 2012

Hai hai okay byebye. Click x merah atas.






WEYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY!!! Jangan x. okay click ah kalau tak nak baca. Takde pun actually.

So. Happy December. Moga comel handsome pretty pweddy bertambah lagi pretty ye. Jangan lupa hormat Ibu Bapa mu, kecantikan kehandsome-man mu dari mereka.

Since new year tinggal berapa minggu dan hari je. Pika nak share somthing. It's like something that have ralated something with my life.

Bismillahiro'hmanirohim.

Baik, well its DECEMBER it's a wedding month kan. So cuti sekolah ni sangat busy dengan kak ica kahwinnya. Makda tunang. Anak Wan Mama Kahwin. Tuition. AND NOW WHAT? Kaklong tunang ! Ya Allah Ya Allah.. Kau satu kan lah hubungan Omar dan Mimi. *amin* Jadi habis semua cousin lain, along yang last kendurinya. Ya Allah balik balik KL terus kena busy focus study. JAADDIII..

Start CUTI SEKOLAH ON NOVEMBER. Abah dah mention about ESPIEMM. Ya Allah hanya tuhan tahu bertapa geramnya. Rasa macam nak AUUUUUUUUM macam Lisa Surihani ni. heheh ^^

Dengan apa abah mama beleter bla bla bla.. Sedikit sebanyak ada yang positive thing pika amik. HERE.

Jambatan kita semua bergantung kepada kita. Apa maksud pika jambatan? Haaaa Jeng Jeng Jeng Jeng.
Jom jom.. Baca lah entire panjang lebar ni. Jangan muntah lak sambil baca. Just amik yang baik blah dengan baik. tetttt merepek. Okay pika cerita.

Abah cakap Jambatan yang baik mesti dibina mulai sekarang. Mulakan dengan bina kerangkanya terlebih dahulu dengan bahan bahan yang terbaik sampai lah jadi sebuah jambatan yang kukuh dan indah. Maksud abah, kita mesti bermula dari sekarang dan jangan bertangguh-tangguh sehingga ke saat akhir supaya persediaan benar benar mantap. Persediaan awal itulah ibarat kerangka jambatan yang akan kukuhkan seluruh struktur jambatan.

Haa jadi kalau kita belajar last minute, mestilah kerangkanya lemah. Belajar time time akhir ni kan boleh menyebabkan kita belajar dengan penuh tekanan. Bak kata gary running man STRESS !! okay back. So time tu mesti banyak benda yang tertinggal dan takdikuasai lagi dengan baik. Abah ada kata jugak belajar last minute ni sama macam bina jambatan secara tergesa-gesa, memang lah berjaya jambatan siap. TETAPI.. kualiti puui nang bui ti nang, baru guna dua tiga minggu dah jatuh heh. Akhir sekali, mendatangkan bahaya. Sama lah macam belajar, belajar last minute tu tak salah tapi nanti kita akan kecewa. Sebab? Hasilnya tiada nilai LANGSUNG ! Bermakna jambatan yang ada tu tak kuat bagi membawa anda ke merana gading. Dengan keputusan  yang tak bernilai itu, terlalu sukar untuk kita seberang sebab dia dah rapuh dan akhirnya kita boleh jatuh.

Jadi...... jambatan yang kukuh akan memudahkan kita semua menuju ke destinasi seterusnya. Oleh itu, cara yang terbaik adalah bina jambatan mengikut perancangan masa yang sepatutnya. Membina di awal waktu akan memberi ruang kita memperbaiki sebarang kelemahan sebelum menggunakannya bagi menyebarang. Maksudnya, belajar di awal waktu dapat banyu kita baiki benda yang salah sebelum kita berhadapan dengan exam sebenar dan kita boleh hadapi dengan persedian yang mantap *thumbs up*

EH? Korang baca? Tahniah ! Anda telah membaca taklimat dari cik pika tentang JAMBATAN.
So SPM nak dekat. Im victim of SPM 2013. Ada salah maaf kan. Assalamualaikum !